krizova vyprava


obrazek

Pravidla

Věk:

Tato akce je jen pro starší 15 let. Pokud vám ještě nebylo 18 let, musíte donést vyplněné potvrzení od rodičů, které naleznete ZDE.

Kostýmy:

Na naší bitvě platí kostýmová povinnost! To znamená, že rifle, mikiny, prostěradla, maskáče a jiné nevhodné oblečení nechte doma. Požadujeme, aby byl váš kostým vhodný ke straně za kterou jedete (viz. níže).

Za špatné, nevhodné a barevně nevhodné kostýmy budeme udělovat životové postihy!
Nechceme tu vidět žádné špičaté uši, černé malování, trpasličí vousy a jiné fantasy prvky, které jsou pro tuto akci nežádoucí!


Kostýmy pro křížácká voska

Godfrey.gif

Křižáci musí vypadat jako středověcí rytíři (nejlépe 12. nebo 13. století, ale nemusí zapadat přesně). Pro řádové rytíře to znamená kroužková zbroj s helmou a varkočem, chudší bojovníci se spokojí s prošívanicí která může být taktéž krytá varkočem nebo tabardem. Rozeznávacím znamením všech křižáckých vojsk je symbol kříže a bílá barva kostýmu, která by na něm měla být dominantní. Vhodné jsou erbovní nebo madlové štíty, pokuste se kvůli dobovosti vyhnout kulatým (ale kulatý štít s výrazným znamením kříže také zkousneme ;-)). Ve svrchní vrstvě kostýmu se snažte vyhnout červené a černé barvě (neplatí pro barvu kříže). V případě, že budete vypadat dostatečně jak křížák, může být váš kostým i jiné barvy než bílé.


saraceni_2.jpg

Kostýmy muslimských vojsk

Barvami oděvů následovníků proroka Mohameda jsou červená a černá. Turban nebo "arafaťák" vhodné barvy podtrhne orientální ráz vašeho kostýmu a dokonale vás tak odliší od vašeho nepřítele (kostýmy pro tuto stranu tedy vůbec nejsou nepodobné kostýmům haradské armády). Brnění se v podstatě neliší od zbrojí křížáků, nicméně východní armády preferují více šupinové a lamelové brnění (kroužková zbroj však není zakázána). Pro muslimskou stranu jsou nejvhodnější kulaté štíty. Pochopitelně se nesmí na kostýmu objevit kříž!




Podrobnější informace o jednotlivých armádách a inspiraci pro vaše kostýmy naleznete v sekci Strany.

Životy

Jsou rozděleny na životy těla a životy končetin. Základem je 1 život těla a 3 životy končetin.

Počet životů končetin je závislý na kvalitě vašeho kostýmu. U kostýmů, které budou hrubě podprůměrné (viditelné moderní nebo fantasy prvky, nevhodná barva), snížíme počet životů končetin na 2 v těch nejhorších případech pak na 1! Naopak majitelům nadprůměrných kostýmů přidáme jeden život končetin navíc. Součástí hodnocení kostýmu je vaše zbraň i vaše zavazadlo!

Životy těla vám může zvýšit pouze kvalitní zbroj (viz. Reálné zbroje).

Vysvětlení umírání:
Např. voják může zemřít buďto tím, že ho někdo sekne do těla nebo po třech zásazích do končetin (ruce, nohy). Tzn. že každý umírá až poté, co mu byly ubrány všechny životy končetin nebo všechny životy těla zvlášť.

Jestliže zemřete, měli byste padnout na zem, nejlépe zahrát reálnou smrt. Mrtvoly odchází s rukou na hlavě. Bude upřesněno u každého questu.

Reálné zbroje

Kvalitní kroužková nebo šupinová zbroj (dlouhý rukáv a délka přibližně do půli stehen) vám dává +1 život těla. Helma doplňuje vaši zbroj. Pokud shledáme vaše brnění jako "příliš lehké" o udělení životů těla rozhodne právě helma. Předpokladem je samozřemě prošívanice pod zbrojí. Samotná prošívka nebo kožené brnění (mohou existovat výjimky) jsou pouze součástí kostýmu.

Z dobových důvodů není na tuto akci povolena plátová zbroj (kyrys, plátové nohy nebo ruce), proto větší plátové kusy nechce prosím doma! Povoleny jsou jednotlivé menší plátové doplňky jako rukavice, nátepníky, nebo menší ramena. Taktéž helmy jsou vhodnější ty z konce jedenáctého století (nicméně novější nejsou problém).

CouncilofClermont.jpg

Boj:

Zásahové plochy pro boj jsou:

1.  platné: trup, ruce až po zápěstí (bez), nohy až po kolena (bez)
2.  neplatné: zápěstí a kolen níže
3.  zakázané: hlava, krk a rozkrok

Zásahová plocha pro střelbu: pouze trup

Sousek je vždy platný pro obě strany.

Je zakázáno vykrývat neplatnými a zakázanými plochami!!!

Zbraně:

Důležité informace

  • Počty kopí v jednotlivých stranách jsou omezeny (viz. Strany). Nadrozměrné štíty jsou povoleny pouze u nejmenších dvou armád. V případě nevyrovnanosti stran budeme jejich počet regulovat!
  • Na zbraně budeme opět TVRDÍ, minule se opět objevilo několik strašlivých zbraní.
    Tentokráte jsme připraveni a za poplatek 50 kč a vratnou zálohu 250 kč jsme vám schopni na celou hru zapůčit jednoruční meč naší výroby.

Povolené zbraně:

Crusades3.jpg
  • dýka 40 cm
  • tesák 60 cm
  • jednoruční meč 90 cm
  • jedenapůlruční meč 100 cm, při doseku je možné držet jednou rukou
  • obouruční meč 110 cm
  • pěstní štítek 30cm × 40 cm nebo kruh o průměru 35 cm
  • štít 60cm × 50 cm nebo kruh o průměru 55 cm
  • nadrozměrový štít větší než 60cm × 50 cm nebo kruh o průměru 55 cm - smí používat jen některé některé strany!!
  • sekery, kladiva a palcáty se zařazují stejně jako meče téže délky
  • řemdih 75 cm celkem; 40 cm rukojeť, jen jedna koule cca. 10 cm v průměru
  • luk či kuše s omezeným tahem, šípy či šipky s bambulí 5 cm
  • kopí 180-200 cm - smí používat jen některé některé strany!!

Povolené kombinace zbraní

  • Štít či pěstní štítek v kombinaci s jednoručním mečem, tesákem, nebo řemdihem
  • dva tesáky (do součtu délek 120 cm)
  • jednoruční meč a dýka (do součtu délek 130 cm)
U všech zbraní je uvedena nejdelší naměřitelná délka.

Konstrukční bezpečnost

Salah_ad-Din_Jusuf_ibn_Ajub.jpg Všechny zbraně musejí mít ostří měkčeno minimálně 1cm tlustou vrstvou mirelonu. Ideální měkčení představují 2 vrstvy karimatky a jedna vrstva jekoru. Topory seker, palic a palcátů musejí být v horní třetině viditelného topora bezpečně vyměkčeny. Ostří seker se po dopadu musí ohnout.

U štítů je nutné zaoblit hrany a obalit je např. kůží nebo zahradní hadicí.
Jsou ZAKÁZÁNY meče bez záštit a košů, zbraně příliš tvrdé, ošklivé, ultralighty, neobalené zbraně, bokeny, katany či zbraně jinak porušující bezpečnost.
Zbraň musí vypadat jako zbraň.

Bezpečnost boje

Při souboji je nutno opravdu sekat a dělat nápřahy, aby to trochu vypadalo. Zásah by měl být cítit, neznamená to ale, že se budete řezat hlava nehlava.
Je vaší povinností hlídat soupeřova záda. Pokud uvidíte, že couvá k něčemu, co ho může zranit či znatelně omezit, tak mu to oznamte a počkejte, až se ujistí, kam má couvat.

Zásah vždy uznává zasažený. Zásahy vedené současně několika protivníky se sčítají.

Kopím se smí pouze bodat!

Smí se zachytit předloktí útočníka u ruky držící zbraň, jílec meče, topor či ratiště zbraně. Povolená doba držení jsou 3 sekundy.

Zákazy

Je zakázáno bodat (výjimka, kopí!) či jakkoliv body naznačovat.
Nesmí se útočit (ani naznačovat!) na zakázané plochy.
Kdo bude opakovaně přistižen při bodání, kydlení či jiných nebezpečných aktivitách, bude vyhozen ze hry.
Nesmí se útočit ani tlačit do někoho štítem (zejména v rozběhu).
Nesmí se chytat zbraně za čepel či za ostří.

Šípy

  • Šípy a šipky musejí být bezpečně obalené - bambulka alespoň 5 cm.
  • Každý šíp či šipku před výstřelem zkontrolujte!
  • Na šípech by měly být zářezy.
  • Každý lučištník musí mít do hry schváleno alespoň 8 šípů!
  • Zásah šípem platí pouze bambulí do TĚLA a pokud nepokračuje dál v letu.
  • ŠÍP ZRAŇUJE JEN DO TĚLA
Raymond_IV_of_Toulouse.jpg

Oživování

Oživování bude probíhat dle instrukcí velitele, nejčastěji u zástav – za jednu morálku se oživí 3-5 lidí, kolik přesně bude určeno až namístě podle počtu hráčů

Každá strana má svou vlajku s morálkami. Každý bojovník se smí léčit a oživovat jen u své vlajky! Každá strana si svou vlajku musí přemisťovat tak, aby byla v dostatečné vzdálenosti od bitevní vřavy. Brát vlajky či morálky jiným stranám je přísně zakázáno!

Zákazy

Vodárny a kouření je na hrací ploše (tj. všude v lese) zakázáno!
Alkohol je přísně zakázán (nejen pro muslimy) v jakémkoliv množství. Koho přistihneme, letí ze hry!

obrazek